Oldal kiválasztása

CareerCompass meetup

A meetupon egy olyan kétórás csoportos mentoringot tartunk, ahol szoftverfejlesztők gyűlnek össze, és megosztják egymással dilemmáikat vagy éppen sikereiket konkrét eseteken keresztül, annak érdekében, hogy a többiektől hasznos visszajelzéseket, ötleteket kaphassanak.

Ez egy olyan fórum, ahol egymástól tanulhatunk. Egy sessionön max. 4-5 ember gyűlik össze, a sessionöket szigorúan időkereteket között tartjuk. Mielőtt jelentkezel a sessionre, kérlek, olvasd végig a teljes módszertani leírást.

Menetrend röviden

17:00
Check-in
17:10
Eset kiválasztása – mindenki felvázolja, milyen esetet hozott és melyik módszerrel kívánja feldolgozni az esetet (ld. később), a csoport szavazással dönt, hogy melyik esetet találja a leghasznosabbnak közös feldolgozásra
17:20
1. eset ismertetése, csoport közös munkája (45 perc)
18:05
2. eset ismertetése, csoport közös munkája (45 perc)
18:50
Check-out

Az esetek ún. megoldásfókuszú csoportos mentoring módszertannal dolgozzuk fel, amiben három módszer közül lehet választani:

1

Sikereink kicsomagolása

– válaszd ezt, ha szeretnéd megérteni, hogy egy korábbi sikeredben mi volt a te szereped, miért sikerült azt a konkrét eset, amit behoztál, elérni, hogyan lehetne a sikert a jövőben ismételni.

2

A csoport bölcsességének felhasználása

– válaszd ezt, ha szeretnéd hallani, hogy mások hasonló helyzetben mit tettek, ez segíthet a te jelenlegi helyzeted megoldásában.

3

Ötletgyűjtés

– válaszd ezt, ha a dilemmád, kihívásod kapcsán szeretnél további ötleteket gyűjteni a többiektől, nem feltétlenül a többiekkel megtörtént esetek kapcsán.

Megoldásfókuszú csoportos mentoring (Solution Focused Reflective Practice)

Based on the Coach reflective Practice Tools, © Unique Outcomes, Brisbane Australia

A megoldásfókuszú reflexió alapjai

A saját munkánkból való tanulásra, reflexióra a megoldásfókuszú szemléletet alkalmazzuk:

  • az erősségeinkre fókuszálunk
  • megerősítjük, ami jól ment
  • a célokat akciókra fordítjuk
  • kérdezünk, meghallgatunk
  • együttműködünk és dialógust építünk
  • ahogy tiszteljük az ügyfeleinket a munkánk során, magunkat is az önreflexiónk során

A szakmai csoportos reflexiós beszélgetések- csoportos mentoring lehetővé teszi számunkra, hogy ne csak magunkban, hanem a csoport erejét, tapasztalatait, tudását is használjuk, miközben megosztjuk a saját történeteinket és közösen tanulunk.

Hogy ez a lehető leghasznosabb legyen minden résztvevő számára, az alábbi alapvetéseket tartjuk szem előtt:

  • tudjuk, hogy mindenki a saját sikerének a kovácsa
  • mindenkit a munkájában kompetensnek tartunk
  • azért osztjuk meg a történeteinket, hogy mi is és a csoport is tanulhasson belőle
  • nyitottak vagyunk a saját gondolataink és tapasztalatink megosztásában
  • azt keressük, hogy mitől működött valami
  • nem ítélkezünk, kíváncsian és odafigyeléssel vagyunk jelen
  • lehetőségként és nem abszolút igazságként ajánljuk fel a gondolatainkat
  • támogatjuk egymást az erősségeink felfedezésében és tovább-fejlesztésében
  • együtt alakítjuk, ahogyan dolgozunk és tanulunk, ebben mindenki a saját tanulásáért felel

Hogy ezt a lehető leginkább támogatni tudjuk, a megoldásfókuszú csoportos reflexió során:

  • a csoporttagok választása az eszközök közül alakítja a találkozó agendáját
  • a facilitátor gondoskodik a beszélgetés menetének könnyedségéről és a megoldásfókuszú alapelvek betartásáról
  • a facilitátor gondoskodik róla, hogy a választott reflexiós eszköz menetrendjét követi a csoport, betartja az időkereteket és hogy minden csoporttag egyenlő eséllyel hallathassa a hangját
  • a csoporttagok megerősítik azokban az erőforrásaikban egymást, amik hozzájárultak a beszélgetés sikeréhez
  • a beszélgetések fókusza a saját gyakorlatunk, munkánk, és nem az ügyfelünk
  • amennyiben online dolgozunk, különösen odafigyelünk a zavaró tényezők kiiktatására (háttérzajok) és gondoskodjunk a saját jóllétéről (pl pohár viz)

1

Sikereink kicsomagolása

Célja: hogy jobban megértsük, hogy egy jól sikerült munka mitől sikerült jól.

Lépések
Előkészület
(a találkozó előtt)
Mi történik
Az eset hozó kiválaszt egy olyan történetet, amivel:
  • elégedett volt vagy büszke rá
  • jobban sikerült, mint azt várta
  • fontos, hasznos felfedezéshez vezetett a munkájában
Lépések
Az eset bemutatása
(10 perc)
Mi történik
Az eset gazdája elmeséli röviden a történetet, leírva a szituációt, mi történt, kik a szereplők, ki mit csinált és mit gondol mitől sikerült jól a dolog.
Lépések
Felderítés
(15 perc)
Mi történik
A csoport tagjai kérdéseket tehetnek fel, amelyek segítik az eset gazdáját, hogy jobban megértse, mit csinált és hogyan járult hozzá a siker létrejöttéhez:
  • Honnan jutott eszedbe ezt csinálni?
  • Mi a titkod? Hogy tudtad ezt elérni?
  • Milyen készségeidet, képességeidet, tudásodat használtad?
  • Mi alapján döntöttél úgy, hogy ez lesz a leghasznosabb az ügyfeled számára?
és hogy ebbe kinek volt még benne a keze:
  • Ki segített neked és hogyan?
  • Kit szeretnél megjutalmazni a hozzájárulásáért?
Lépések
Elismerés és megerősítés
(15 perc)
Mi történik
A csoporttagok egymás között megosztják, mi az, ami a leginkább lenyűgözte őket abból, ahogyan az eset gazda a helyzetet kezelte. pl:
  • Mi az, ami ebből a történetből téged a leginkább lenyűgözött?
  • Milyen erősségeit, tudását, képességeit vetted észre az eset gazdájának?
  • Mire emlékeztet ez a történet téged, a saját eseteid közül?
  • Mi az, amit szívesen ellesnél, tanulságul elviszel ebből a történetből?
Lépések
Reflexió és tanulságok
(5 perc)
Mi történik
Amíg a csoport beszélget, az eset hozó csendben hallgat. Esetleg jegyzeteket készít, majd a csoporttal megosztja, amit fontosnak tart:
  • tanulságok, amik a feldolgozás során születtek meg
  • ötlet, ami közben fogalmazódott meg és akcióba tudja fordítani
Megköszöni a feldolgozást.

2

A csoport bölcsességének felhasználása

Célja: a lehetőségek tárházának bővítése a csoport bölcsességének és gyakorlatának felhasználásával egy konkrét kihívás vagy téma, kérdés kapcsán

Lépések
Előkészület
(a találkozó előtt)
Mi történik
Az eset gazdája beazonosít egy történetet, kérdést, amiben szeretné a csoport bölcsességét kérni.
  • valami, amivel gyakran találkozol, és elakadsz vele
  • egy szituáció vagy téma, ami rendszeresen visszaköszön és nem érzed magad kellően felkészültnek rá
  • valami, amit szeretnél jobban megérteni, vagy tanulni róla
Lépések
Az eset bemutatása
(10 perc)
Mi történik
Az eset gazdája bemutatja a történetet vagy kérdést, amiben a csoportbölcsességét várja. Elmond minden eddigi próbálkozását, felismerését a témával kapcsolatosan.
Lépések
Felderítés
(10 perc)
Mi történik
Tisztázó kérdések az eset, kérdés, kihívás hozójához:
  • nem vagyok benne egészen biztos, mit értettél az alatt, amikor azt mondtad, hogy...
  • mondanál nekünk egy kicsit többet arról, hogy...
Lépések
A csoport bölcsessége
(15 perc)
Mi történik
Azok a csoporttagok, akinek van a témához releváns tapasztalatuk, megosztják azt úgy, hogy:
  • Amikor én ilyen helyzetben voltam, én ezt úgy közelítettem meg, hogy...
  • bárcsak valaki hamarabb mondta volna nekem, hogy...
  • amire én jöttem rá hasonló helyzetben, az az volt hogy...
Lépések
Reflexió és tanulságok
(5 perc)
Mi történik
Az esetet, kérdést hozó összefoglalja:
  • amit most nagyon meghallottam...
  • felkeltette a kíváncsiságomat...
  • amit lehet, hogy másként fogok ezentúl csinálni...
Lépések
Elismerés és megerősítés
(10 perc)
Mi történik
A csoport megerősíti és elismeri a reflexió során felfedezett tanulságait és tanulásait az eset hozónak és fantáziál arról, hogy ennek milyen hatása lehet a jövőben a munkájára.

3

Ötletgyűjtés

Célja: reflektálni egy kihívásra, amihez ötleteket szeretnél gyűjteni, hogyan tudnád máshogy megközelíteni

Lépések
Előkészület
(a találkozó előtt)
Mi történik
Az eset gazdája beazonosít egy történetet, kérdést, amiben szeretné a csoport ötleteit kérni, hogyan tudna megbirkózni vele, és minél több ötletet, nézőpontot gyűjteni a lehetséges akcióihoz.
Lépések
Az eset bemutatása
(10 perc)
Mi történik
Az eset gazdája bemutatja a történetet vagy helyzetet:
  • Mi történt?
  • Kik a szereplők?
  • Mi jelenti számára a kihívást?
  • Mit tett eddig?
és amiben a csoportbölcsességét várja:
  • mit szeretne elvinni ebből a gyűjtésből a legjobb várakozásai alapján?
  • mi a személyes tanulási célja a kihívás kapcsán?
Lépések
Felderítés
(5 perc)
Mi történik
Tisztázó kérdések az eset, kérdés, kihívás hozójához:
  • nem vagyok benne egészen biztos, mit értettél az alatt, amikor azt mondtad, hogy...
  • mondanál nekünk egy kicsit többet arról, hogy...
Lépések
A csoport ötletei
(15 perc)
Mi történik
A csoporttagok egymás után mesélnek arról, hogy amikor ők hasonló kihívással, elakadással szembesültek, hogyan lábaltak ki a helyzetből, mi segített nekik, milyen felfedezéseket tettek.
Figyelem: nem az esetről, hanem az elakadásról és annak a feloldásáról ötletelünk. Nem adunk tanácsot, saját elcseszések megosztása ok.
Lépések
Reflexió és tanulságok
(5 perc)
Mi történik
Az esetet, kérdést hozó összefoglalja:
  • amit most nagyon meghallottam...
  • amit lehet, hogy másként fogok ezentúl megközelíteni...
Lépések
Elismerés és megerősítés
(10 perc)
Mi történik
A csoport tagjai is megosztják, milyen felfedezéseket, tanulságokat vontak le és milyen új stratégiákat fedeztek fel, amiket hasonló helyzetben legközelebb szívesen kipróbálnának.