CareerCompass meetup
A meetupon egy olyan kétórás csoportos mentoringot tartunk, ahol szoftverfejlesztők gyűlnek össze, és megosztják egymással dilemmáikat vagy éppen sikereiket konkrét eseteken keresztül, annak érdekében, hogy a többiektől hasznos visszajelzéseket, ötleteket kaphassanak.
Ez egy olyan fórum, ahol egymástól tanulhatunk. Egy sessionön max. 4-5 ember gyűlik össze, a sessionöket szigorúan időkereteket között tartjuk. Mielőtt jelentkezel a sessionre, kérlek, olvasd végig a teljes módszertani leírást.
Menetrend röviden
17:30
17:40
17:50
18:35
19:20
Az esetek ún. megoldásfókuszú csoportos mentoring módszertannal dolgozzuk fel, amiben három módszer közül lehet választani:
1
Sikereink kicsomagolása
– válaszd ezt, ha szeretnéd megérteni, hogy egy korábbi sikeredben mi volt a te szereped, miért sikerült azt a konkrét eset, amit behoztál, elérni, hogyan lehetne a sikert a jövőben ismételni.
2
A csoport bölcsességének felhasználása
– válaszd ezt, ha szeretnéd hallani, hogy mások hasonló helyzetben mit tettek, ez segíthet a te jelenlegi helyzeted megoldásában.
3
Ötletgyűjtés
– válaszd ezt, ha a dilemmád, kihívásod kapcsán szeretnél további ötleteket gyűjteni a többiektől, nem feltétlenül a többiekkel megtörtént esetek kapcsán.
Megoldásfókuszú csoportos mentoring (Solution Focused Reflective Practice)
Based on the Coach reflective Practice Tools, © Unique Outcomes, Brisbane Australia
A megoldásfókuszú reflexió alapjai
A saját munkánkból való tanulásra, reflexióra a megoldásfókuszú szemléletet alkalmazzuk:
- az erősségeinkre fókuszálunk
- megerősítjük, ami jól ment
- a célokat akciókra fordítjuk
- kérdezünk, meghallgatunk
- együttműködünk és dialógust építünk
- ahogy tiszteljük az ügyfeleinket a munkánk során, magunkat is az önreflexiónk során
A szakmai csoportos reflexiós beszélgetések- csoportos mentoring lehetővé teszi számunkra, hogy ne csak magunkban, hanem a csoport erejét, tapasztalatait, tudását is használjuk, miközben megosztjuk a saját történeteinket és közösen tanulunk.
Hogy ez a lehető leghasznosabb legyen minden résztvevő számára, az alábbi alapvetéseket tartjuk szem előtt:
- tudjuk, hogy mindenki a saját sikerének a kovácsa
- mindenkit a munkájában kompetensnek tartunk
- azért osztjuk meg a történeteinket, hogy mi is és a csoport is tanulhasson belőle
- nyitottak vagyunk a saját gondolataink és tapasztalatink megosztásában
- azt keressük, hogy mitől működött valami
- nem ítélkezünk, kíváncsian és odafigyeléssel vagyunk jelen
- lehetőségként és nem abszolút igazságként ajánljuk fel a gondolatainkat
- támogatjuk egymást az erősségeink felfedezésében és tovább-fejlesztésében
- együtt alakítjuk, ahogyan dolgozunk és tanulunk, ebben mindenki a saját tanulásáért felel
Hogy ezt a lehető leginkább támogatni tudjuk, a megoldásfókuszú csoportos reflexió során:
- a csoporttagok választása az eszközök közül alakítja a találkozó agendáját
- a facilitátor gondoskodik a beszélgetés menetének könnyedségéről és a megoldásfókuszú alapelvek betartásáról
- a facilitátor gondoskodik róla, hogy a választott reflexiós eszköz menetrendjét követi a csoport, betartja az időkereteket és hogy minden csoporttag egyenlő eséllyel hallathassa a hangját
- a csoporttagok megerősítik azokban az erőforrásaikban egymást, amik hozzájárultak a beszélgetés sikeréhez
- a beszélgetések fókusza a saját gyakorlatunk, munkánk, és nem az ügyfelünk
- amennyiben online dolgozunk, különösen odafigyelünk a zavaró tényezők kiiktatására (háttérzajok) és gondoskodjunk a saját jóllétéről (pl pohár viz)
1
Sikereink kicsomagolása
Célja: hogy jobban megértsük, hogy egy jól sikerült munka mitől sikerült jól.
Lépések
(a találkozó előtt)
Mi történik
- elégedett volt vagy büszke rá
- jobban sikerült, mint azt várta
- fontos, hasznos felfedezéshez vezetett a munkájában
Lépések
(10 perc)
Mi történik
Lépések
(15 perc)
Mi történik
- Honnan jutott eszedbe ezt csinálni?
- Mi a titkod? Hogy tudtad ezt elérni?
- Milyen készségeidet, képességeidet, tudásodat használtad?
- Mi alapján döntöttél úgy, hogy ez lesz a leghasznosabb az ügyfeled számára?
- Ki segített neked és hogyan?
- Kit szeretnél megjutalmazni a hozzájárulásáért?
Lépések
(15 perc)
Mi történik
- Mi az, ami ebből a történetből téged a leginkább lenyűgözött?
- Milyen erősségeit, tudását, képességeit vetted észre az eset gazdájának?
- Mire emlékeztet ez a történet téged, a saját eseteid közül?
- Mi az, amit szívesen ellesnél, tanulságul elviszel ebből a történetből?
Lépések
(5 perc)
Mi történik
- tanulságok, amik a feldolgozás során születtek meg
- ötlet, ami közben fogalmazódott meg és akcióba tudja fordítani
2
A csoport bölcsességének felhasználása
Célja: a lehetőségek tárházának bővítése a csoport bölcsességének és gyakorlatának felhasználásával egy konkrét kihívás vagy téma, kérdés kapcsán
Lépések
(a találkozó előtt)
Mi történik
- valami, amivel gyakran találkozol, és elakadsz vele
- egy szituáció vagy téma, ami rendszeresen visszaköszön és nem érzed magad kellően felkészültnek rá
- valami, amit szeretnél jobban megérteni, vagy tanulni róla
Lépések
(10 perc)
Mi történik
Lépések
(10 perc)
Mi történik
- nem vagyok benne egészen biztos, mit értettél az alatt, amikor azt mondtad, hogy...
- mondanál nekünk egy kicsit többet arról, hogy...
Lépések
(15 perc)
Mi történik
- Amikor én ilyen helyzetben voltam, én ezt úgy közelítettem meg, hogy...
- bárcsak valaki hamarabb mondta volna nekem, hogy...
- amire én jöttem rá hasonló helyzetben, az az volt hogy...
Lépések
(5 perc)
Mi történik
- amit most nagyon meghallottam...
- felkeltette a kíváncsiságomat...
- amit lehet, hogy másként fogok ezentúl csinálni...
Lépések
(10 perc)
Mi történik
3
Ötletgyűjtés
Célja: reflektálni egy kihívásra, amihez ötleteket szeretnél gyűjteni, hogyan tudnád máshogy megközelíteni
Lépések
(a találkozó előtt)
Mi történik
Lépések
(10 perc)
Mi történik
- Mi történt?
- Kik a szereplők?
- Mi jelenti számára a kihívást?
- Mit tett eddig?
- mit szeretne elvinni ebből a gyűjtésből a legjobb várakozásai alapján?
- mi a személyes tanulási célja a kihívás kapcsán?
Lépések
(5 perc)
Mi történik
- nem vagyok benne egészen biztos, mit értettél az alatt, amikor azt mondtad, hogy...
- mondanál nekünk egy kicsit többet arról, hogy...
Lépések
(15 perc)
Mi történik
Figyelem: nem az esetről, hanem az elakadásról és annak a feloldásáról ötletelünk. Nem adunk tanácsot, saját elcseszések megosztása ok.
Lépések
(5 perc)
Mi történik
- amit most nagyon meghallottam...
- amit lehet, hogy másként fogok ezentúl megközelíteni...
Lépések
(10 perc)